Rozhovor s CEO SHP Group Ing. Richardom Žigmundom, MBA v týždenníku TREND 16/2018
So slovinskou Palomou a väčším dôrazom na inovácie sa chce SHP Group dostať medzi európsku špičku
Ivan Haluza, TREND
Najväčší hráč domáceho papierenského biznisu Milan Fiľo má v ziskoch tak ružomberskú celulózku Mondi SCP, ktorú ovláda spolu s juhoafrickým koncernom Mondi, ako aj producenta obálok Harmanec-Kuvert, ktorého zase vlastní s nemeckou skupinou Mayer-Kuvert. Zato producenta papierovej hygieny SHP Group, ktorý je Slovákom známy svojou značkou Harmony, drží podnikateľ už dlhšie v stratách. Podnik, ktorý ovláda sám, teda bez partnera z cudziny, má teda z trojice najmenej priaznivé čísla.
Dnes sa však zdá, že aj tento menej vydarený zverenec Fiľovej investičnej skupiny Eco-Investment sa nadychuje na lepšie časy. A to nielen vďaka prvým ziskom či skutočnosti, že posledné roky je už aj na výrobkoch Harmony cítiť viac práce s ich dizajnom i kvalitou. Po rokoch ticha navyše M. Fiľo začiatkom minulého roku prikúpil svojmu SHP ďalšiu balkánsku posilu. Skupine z Horehronia tak po dcérskej výrobe v Bosne a Chorvátsku pribudla aj slovinská Paloma. Tá celé SHP výrazne rozširuje, pričom s ňou do skupiny prišli aj ďalšie veľké plány. Či sa jej však podarí otočiť k dlhodobejšej rentabilite, ukážu až najbližšie roky.
V samote poslabšie
To, že široký mix papierovej hygieny, od toaletného papiera cez vreckovky až po servítky, hral donedávna u Fiľa slabšie husle, ukazujú finančné výsledky z ostatnej vyše pol dekády. SHP zložené z dvoch tuzemských podnikov SHP v Harmanci a Slavošovciach, bosnianskeho závodu Celex a chorvátskej fabriky Intim-Papir prerobilo za roky 2011 až 2016 dohromady vyše osem miliónov eur. Jediným lepším za toto obdobie bol pre skupinu rok 2014 so ziskom skoro jeden a trištvrte milióna eur. No aj ten vykázala hlavne vďaka mimoriadnemu pádu cien základnej celulózy.
Na porovnanie, ružomberská celulózka Mondi SCP za to isté obdobie pri nepretržitých plusoch zarobila až 350 miliónov eur. A obálkareň Harmanec-Kuvert takmer päť miliónov eur. Dá sa predpokladať, že týmto firmám, v ktorých má M. Fiľo zhodne polovičný podiel, pomáhajú k lepším výsledkom aj globálne skúsenosti jeho zahraničných spolupartnerov. No realitou je aj to, že papierová hygiena je ťažkým biznisom pre cenový tlak obchodných reťazcov. Toaletný papier či vreckovky nezriedka patria k ťahákom zlacňovacích letákov.
Na druhej strane, lepšie ako SHP Group sa darí na Slovensku aj jeho jedinému väčšiemu domácemu konkurentovi. Žilinský výrobca papierovej hygieny Metsa Tissue Slovakia so značkou Tento, ktorý patrí fínskemu koncernu Metsa, bol síce nedávno v obdobných stratách ako SHP, ale od roku 2014 si už pripisuje vysoké zisky okolo päť miliónov eur ročne. Tržby oboch producentov, kým SHP nezískalo aj Palomu, pritom boli na podobnej úrovni 115 miliónov eur ročne.
Po požiari trochu ospalosti
Hlbší pohľad do vývoja na domácom trhu s papierovou hygienou ukazuje, že SHP sa mohlo dostať do strát aj z toho dôvodu, že M. Fiľo s ním mohol tak trochu zaspať na vavrínoch. Keď totiž koncom 90. rokov odkúpil papierne v Harmanci a Slavošovciach, tie mali nielen doma, ale i v susednom Česku mimoriadne silné postavenie.
Na Slovensku vtedy zoskupenie držalo až štyri pätiny trhu s toaletným papierom, ktorý je dodnes nosným výrobkom jeho papierovej hygieny. V Česku malo s týmto produktom až tretinový podiel. I keď je pravda, že aj sám M. Fiľo musel hneď na začiatku popracovať na udržaní týchto pozícií. Harmanecké papierne totiž sčasti vyhoreli a on ich musel krátko po príchode obnovovať.
V každom prípade v rokoch 1997 až 2009 bola tuzemská vetva SHP iba dvakrát v strate, pričom išlo vždy len o pár stotisíc eur. Pri takýchto číslach sa M. Fiľo, prirodzene, cítil aj na ďalší rast. Bosniansky Celex prebral a oživil už v roku 2002. Po balkánskych vojnách fabrika stála bez života. A chorvátsky Intim-Papir vybudoval na zelenej lúke o štyri roky neskôr.
SHP teda rástol do šírky, no pravdepodobne mohol po prelome milénia opomenúť svoj vnútorný rozvoj. Jeho značka Harmony si ešte ako-tak držala pozície medzi lacnejšími produktmi. No vo vyšších segmentoch ju porážali iní konkurenti. Dnes v značkových produktoch SHP doma drží len štvrtinový podiel. Preskočila ho práve Metsa. V Česku mu patrí niečo viac ako pätina trhu. Tam je trojkou za švédskym SCA a fínskym Metsa.
Stratené domáce pozície vedela SHP nahradzovať novými, pomerne objemnými, kontraktmi v cudzine. Dnes je až na 42 trhoch, pričom napríklad do prestížneho Nemecka smeruje až 26 percent výroby celého SHP. No do západoeurópskych krajín sa vie dostať iba s dodávkami privátnych značiek. Ziskovejšia značka Harmony sa predáva mimo Balkánu iba na Slovensku a v Česku. A to potom ovplyvňuje aj konečné výsledky skupiny.
Prebudená kvalita
Aktuálne sa SHP pomaly dostáva na lepšiu vlnu. „Naše hospodárske výsledky sa už zlepšujú a znova rastie aj náš podiel na domácom trhu s hygienickým papierom,“ hovorí predseda Predstavenstva SHP Group i najvyšší výkonný šéf všetkých jeho fabrík Slovák Richard Žigmund.
Celý článok nájdete v týždenníku TREND 16/2018 a na webe TREND.sk
Ako si čo najviac užiť vianočné trhy?
Vianočné trhy sú jednou z najkrajších a najmagickejších súčastí adventného...
Zistiť viacTipy na zlepšenie komunikácie a prehlbovanie vzťahu počas chladnejších mesiacov
Chladné mesiace sú výbornou príležitosťou na to, aby sme sa...
Zistiť viacŠpecialistka na výživu Veronika Hanáková: „Je normálne zlyhať, sme ľudia, nie stroje“
S príchodom chladnejších dní a skracujúcim sa denným svetlom často...
Zistiť viac