Podmanivé vône okolo nás
S čím sa vám spája vôňa domova? S čerstvo upečeným koláčom od babičky alebo nejakou inou príjemnou vôňou z detstva? Napriek tomu, že vôňu nevidíme, je silným tvorcom atmosféry v interiéri.
Tak, ako odráža jedinečnosť každého z nás parfum, ktorý si vyberieme, tak rôzne sú aj vône do interiéru. Poprední výrobcovia pri ich výrobe používajú rovnaký proces ako pri telovej kozmetike, avšak s väčšou koncentráciou vonných zložiek. Príjemnú vôňu v interiéri dosiahnete vďaka vonným difuzérom s ratanovými paličkami, vonným sviečkam, olejom alebo vďaka katalytickým lampám. Aj tu platí určitá sezónnosť – napríklad pred Vianocami sa najviac predávajú vône obsahujúce vanilku, škoricu či jablko.
Voňavé spomienky
Vôňa sa spája s našimi emóciami a spomienkami. Je to preto, lebo vonné látky pôsobia na mozgové centrá zodpovedné za vznik emócií. Medzi najobľúbenejšie vône patria kvetinové (ruža, jazmín, ľalia) a citrusové vône. Siahame po nich hlavne v jarnom a letnom období. Počas jesene a zimy uprednostňujeme sladké a drevité vône.
Vedeli ste však, že rôzne vône sa ľuďom spájajú aj s farbami? Výskumy ukázali prepojenie medzi pachmi a farbami v mozgu naprieč rôznymi kultúrami. Ovocným vôňam bola priradená ružová a červená farba, vôňa mydiel účastníkom experimentu evokovala svetlé pastelové farby, zatiaľ čo vôňu plastu si spojili s tmavou neutrálnou paletou.
Koľko vôní rozozná človek?
Donedávna sa predpokladalo, že človek dokáže rozlíšiť 10-tisíc jednoznačných pachov. Mnohí vedci však naznačovali, že toto číslo je až dramaticky nízke. V snahe dopátrať sa k presnému číslu, Dr. Andreas Keller z Laboratória neurogenetiky a správania Rockefellerovej univerzity testoval dobrovoľníkov komplexnými zmesami vôní.
Na základe výsledkov vypočítal, že človek je schopný odhaliť až bilión rôznych pachov! Naše čuchové schopnosti sa podľa neho oslabili vtedy, keď sa človek vzpriamil na zadné a vzdialil svoj nos od zeme. Ak k tomu prirátame denné sprchovanie sa parfumovanými gélmi a mydlami, je úplne jasné, prečo sa náš čuch ešte viac oslabil.
Bez arómy
Vône vnímame všade naokolo a ovplyvňujú aj naše nákupné správanie. Len si spomeňte, koľkokrát ste pri nádche automaticky siahli po papierových vreckovkách s vôňou mentolu.
Z prieskumu agentúry TNS, ktorý prebiehal na Slovensku, v Česku, Srbsku a Chorvátsku vyplynulo, že hoci viac ako polovica kupujúcich uprednostňuje nearomatizované papierové vreckovky, v prípade aromatizovaných prevažujú práve svieže vône mentolu, mäty a eukalyptu. Vreckovky s mentolovou arómou nakupujú hlavne Srbi. Príjemnou alternatívou sú pre mnohých tiež vreckovky špecifické decentnou dámskou i pánskou vôňou, ako sú napríklad vreckovky Ladies‘ Light Perfumed a Gentlemen’s Light Perfumed.
Voňavý mýtus
Z ankety ďalej vyplynulo, že spotrebitelia nakupujú hlavne toaletný papier bez vône. Pokiaľ uprednostnia parfumovaný toaletný papier, v Chorvátsku to bude prevažne s ovocnou vôňou, českí zákazníci zase z parfumovaných vôni preferujú na toaletnom papieri balzam z liečivých rastlín.
Obavy zo zdravotných komplikácií z parfumovaného papiera majú najmä ženy, možno aj v mylnej domnienke, že môže dráždiť pokožku. Pravdou však je, že samotný papier nie je parfumovaný a vôňa sa aplikuje len na rolku. Ak je vám teda sympatická napríklad predstava kvetinkovej vône na toaletnom papieri, takejto parfumácie sa nemusíte vôbec báť.
Máte doma prváčika? Viete, čo všetko potrebuje na začiatok školského roka?
Prvý školský deň nie je pre nikoho jednoduchý. A teraz...
Zistiť viacKašľať na poriadok alebo Kam na výlet?
Možno to poznáte aj vy. Ráno vstanete, idete do práce,...
Zistiť viacSlzy smútku i šťastia
Každé novorodené bábätko zaháji svoj život prenikavým plačom. V prvých...
Zistiť viacInšpirujte sa: 10 dizajnov kúpeľne
Aká je vaša vysnívaná kúpeľňa? S obrovskou voľne stojacou vaňou...
Zistiť viac